Căutare

Tuesday, May 22, 2012

Guest post: Anti-manelismul – o formă de rasism



         Salutare din nou din deplasare. Emil Calinescu mă numesc, student, blogger si doctorand. Pentru a II-a calitate responsabil este CEL MAI MINUNAT BLOG .Legat de ultima calitate, de doctorand, menţionez doar titlul tezei mele de doctorat : « Sociologia manelelor. O monografie a manelelor în spaţiul cultural românesc ». Şi pentru că pare incredibil, o să vă las şi un link, să vedeţi că nu aberez.
       În lucrarea mea de doctorat voi studia şi voi demonstra multe. Printre aceste multe lucruri se află şi «relaţia » dintre anti-manelism şi rasism.  Menţionez că acest articol este bazat mai puţin pe date (până acum am foarte puţin) şi mai mult pe păreri personale. Ele vor fi ipoteze ce vor trebui demonstrate.
       Aşadar, sociologii au obsesia tipologiilor. Poate nu doar ei, dar la ei cu precadere. Şi voi face o primă tipologie, în funcţie de ascultatul manelelor :
1.   Manelisti – unde este neclar dacă să-i includ PE TOŢI(ascultă o manea cand sunt deprimaţi sau la un bairam, întâmplător) sau doar pe cei « înfocaţi », care ar asculta doar manele.
2. Ne-manelisti – unde este la fel de neclar : toţi cei care n-ascultă manele să fie aici ?
         Despre a II-a categorie va fi acest articol. Aşadar, cine sunt cei care refuză manelele ? De ce le refuză ? Dupa părerea mea, ar fi următoarele categorii :
1.      Rasiştii declaraţi – cei care consideră că tiganii sunt niste mizerii, care-i urăsc de moarte şi care se şi laudă cu asta. Pentru ei e un motiv de mândrie să înjuri ţiganii şi nu scapă niciun prilej s-o facă. Dacă îndrăzneşti să le iei apărarea în vreun fel de faţă cu ei mai-mai că te vor sfâşia. Toate relele din această ţărişoară sunt din vina « ciorilor nenorocite »... Ei sunt clari, sunt sinceri, nu prea-s multe de discutat despre ei. Eventual s-ar pune problema CÂTI SUNT, dar nu pare atat de relevant.
2.       A doua categorie sunt ceea ce numesc eu « rasişti-mascati ». Cei care gândesc la fel ca primii, poate nu aşa de radical, dar care n-au curajul să recunoască. Sunt în nişte medii sociale şi culturale care nu le permit abordări de genul. Aşa ca prin anti-manelism ei de fapt « se descarcă ». Dacă altfel nu pot să se manifeste, găsesc acest prilej. Despre ei voi reveni.
3.       O altă categorie, la fel de interesantă, sunt ne-rasiştii care totuşi nu ascultă manele. Ei sunt ne-rasişti, ascultă muzică ţiganească (« d-aia bună »), au prieteni ţigani, studiază ţiganii, şi totuşi nu-s manelişti. Voi reveni şi asupra lor.
E adevărat, putem folosi alte criterii pentru a da de alte categorii. Pentru tematica acestui articol m-am mărginit doar asupra acestor criterii. Doar ca exemplu, mai dau criteriul : IŢI PLACE SAU NU MUZICA ORIENTALĂ (grecească, turcească). Da, sunt oameni care ascultă muzică orientală dar refuză maneaua. Ei sunt în majoritatea cazurilor în categoria a II-a(cel puţin aşa cred).
Să revenim acum la categoriile de mai sus. Cum prima e clară şi nu e nimic de discutat, să vedem ce e cu a doua.  Aşadar, ei nu dau « motivul real » şi invocă tot felul de alte motive :
1.      Au auzit că manelele ar fi copiate, aşa că bagă acest motiv. Cum să ascult « melodii copiate » ? Nu contează că în muzică copiatul se cheamă COVER, care uneori e făcut cu acordul celor care cântă melodia originală. Nu contează că şi alte trupe fac acelaşi lucru (Voltaj ori celebra melodie Miki&Pepe). Nu, important e că maneaua e copiată şi trebuie să spună în gura mare asta.
2.      Au auzit 2-3 manele cu versuri obscene şi le invocă p-alea non-stop. Nu contează că tu vorbeşti de « DOUĂ VORBE SPUSE FARĂ ROST/AU STRICAT TOT CE A FOST FRUMOS ».  Nu contează că există si «DE CE MĂ MINŢI ». Pentru ei maneaua « reprezentativă » este PE LA SPATE ! Despre aia si numai despre aia trebuie sa vorbeşti tu, marele apărător al manelei.
3.      Cântareţii de manele sunt analfabeţi. Nu contează că-s câţiva cu facultate(Jean de la Craiova are facultate, Costi la fel...). Nu contează că sunt cu la fel de multe studii şi cântăreţi de ne-manele. Nu, pentru ei singurul lucru relevant e ca cei care cantă manele n-au facultate. De parcă muzica ar trebui cântată de academicieni...
4.       Un alt argument : uite-te cine ascultă manele. Nu poţi tu, mare telectual, să fii la gramadă cu prostimea. Tu eşti în « altă ligă ». E adevărat, nu se invocă argumentul ASCULTĂ ŢIGANII, ci se spune doar că ascultă INCULŢII. Aia cică e voie.
Până să mai comentez argumentele, fac o mica paranteză. O lucrare de licenţă mai veche, de la o facultate de psihologie particulară. Cică era vorba de rasism. Şi s-a facut « un experiment ». Cică pui un român şi un ţigan să vândă ceva în piaţă. Habar n-am ce : cartofi, varza, ce-o fi. Aceeaşi marfă, acelaşi preţ. Logic, românul a vândut-o primul.  Când românul n-a mai avut marfă, unii au luat şi de la ţigan. Probabil şi rasismul ăsta are nişte grade. Nu urăşti ţiganii, dar preferi să-i eviţi. Când n-ai încotro, iei şi de la ei. La muzica ar fi acelasi lucru : daca toti lautarii sunt ţigani, asta e, merg la nuntă. Dar când ai de ales, parcă ai asculta români. Paranteză închisă.
Legat de argumentele de mai sus, toate se traduc prin acelaşi « proces » psihologic : disonanţa cognitivă. Pe romaneşte : să n-ai remuşcări. Nu e bine să fii rasist, aşa că generezi tu AUTOMAT nişte argumente. Creierul tău face asta pentru că sunt 2 chestii care se bat cap în cap. Şi generezi nişte argumente în care efectiv nu crezi. Eşti doar nevoit să crezi pentru a nu fi catalogat în vreun fel negativ (aici rasism).
Acelaşi lucru s-a întamplat cu bancurile. Bancurile cu negri au devenit la noi bancuri cu ţigani, care acum sunt mai nou BANCURI CU MANELIŞTI. Râzi de faptul că-s inculţi, că-s nespălaţi, că ar trebui omorâţi, râzi de ei în general. Când râzi tu de ei sunt nişte bancuri. Dacă eşti însă rockar şi auzi vreun banc cu rockari e clar că NIŞTE MANELIŞTI ÎMPUŢIŢI AU FĂCUT ACEST BANC.
Două cuvinte şi despre categoria numarul 3 din tipologia mea. Dacă nu sunt rasişti de ce totuşi refuză maneaua ? După mine e fenomenul de CONTAGIUNE de grup. Nu e dezirabil să asculţi manele. Uneori ei folosesc aceleaşi argumente ca şi cei de la nr 2, uneori fiind la fel de neconvingători ca şi primii. Au ascultat 5 manele toată viaţă lor, dar în capul lor tot PE LA SPATE ar fi melodia « reprezentativă ». Iar ghiulurile şi lanţurile ar fi cică la ordinea zilei la manele.
O altă problemă : cum determinăm dacă un om e în categoria 2 sau 3 ? Grea întrebare ...
Motivele pot fi altele si doresc să le aflu. Acest articol este, aşa cum am zis şi la început, doar bazat pe păreri personale şi foarte puţin pe date. În teza mea de doctorat voi extinde aceste tipologii, iar ele se vor baza şi pe studii amănunţite. Da, în mod uimitor există oameni care-şi pierd timpul studiind aşa ceva. Iar eu sunt în aceasta categorie.
Până când studiul meu va fi gata mai e.
Până atunci, mulţumesc gazdei încă o dată şi urez tuturor salutări MINUNATE şi vă aştept să vă minunaţi pe CEL MAI MINUNAT BLOG !


2 comments:

Donkeypapuas said...

"Două vorbe, trei minciuni" - cam aşa poate fi caracterizat articolul dumneavoastră.

În primul rând confundaţi maneaua cu manelele. Cam aşa fac şi maneliştii cei deveniţi peste noapte antimanelişti: consideră manea orice are ritm oriental.

În al doilea rând orice preluare onestă se numeşte "cover". Dacă nu este onestă, atunci se numeşte "plagiat". Cazul cel mai celebru este tocmai melodia de care aţi pomenit, "De ce mă minţi", care aparţine Despinei Vandi. Ce ne facem în cazul în care ne lovim de preluări redate de afoni? În cazul acesta ultim putem vorbi de "manele".

Un caz. Guţă mustăciosul. Pus într-o emisiune să reproducă o secvenţă din "Trecea fanfara militară". Ceva mai hidos şi hilar nu am auzit. Semn că individul este complet lipsit de ureche. Tot de la această lipsă provin şi acele zbierete jenante care te fac să iei din sala unde se produce vreo nuntă. Muzicalitatea la specimenele astea lipseşte total.
Nu ştiu cum vă faceţi dumneavoastră cumpărăturile (ori cel cu studiul despre care aţi vorbit) dar eu cumpăr în general de acolo de unde este mai ieftin şi de calitate. Nu importă dacă vânzătorul este român sau ţigan, el poate fi la fel de hoţ şi tâlhar. Vă rog să faceţi experimentul de a cumpăra brânză de la ţărăncile ce-ţi vând brânza în afara perimetrului pieţei Rahova din Bucureşti. Să n-aveţi nici o ândoială că vor încerca să vă înşele.
Cum s-ar fi desfăşurat planul lucrării dumneavoastră de doctorat pe vremea în care mediile erau efectiv suprasaturate de manele şi manelişti? În prima jumătate a anilor 2000, pe vremea în care picior de cântăreţ de muzică populară nu putea apărea la ProTV ori A1. Între timp balanţa se echilibrat, a apărut în plus şi valul euROdance-ului. A început să scoată capul la lumină şi adevărata muzică lăutărească, exilată ani şi ani în străinătate (la adevăratul Taraf al haiducilor mă refer - pentru că pe la noi se produc tot nişte jalnice replici care au furat o titulatură). Aştept să reânvie şi romanţa. Ori asta înseamnă că manelismul a cam fost trecut la colţ. Şi hop! Apar unii care, pentru că PIAŢA MUZICALĂ(ceea ce cere publicul cu adevărat) a aruncat acest avorton muzical în locul meritat, vin acum cu acuze de RASISM. Altceva n-aţi găsit?

Anonymous said...

Halal doctorand, daca ai ajuns tu la concluzia ca, urand un "stil" ( cu ghilimele, ca le merita!), total anti-cultural, anti-artistic, anti-muzical, etc, suntem rasisti! Daca nu-mi plac zbieretele si jeluirile unor afoni, incarcate de greseli si rime de tot kktul, iaca-s rasista!! No comment. Hai, pa!