Pages

Sunday, February 23, 2020

Educația sexuală a copiilor, între utopie și distopie

După ce am terminat școala, mi-am petrecut viața uitând de Eminescu, Sadoveanu, Hortensia Papadat-Bengescu, Patul lui Procust, Shakespeare, completivele circumstanțiale de timp, și îngrozitor de multe alte lucruri inutile pentru devenirea mea ca om. 

De la matematică mai țin minte fix teorema lui Pitagora, care nu mi-a folosit la absolut nimic, niciodată, tabla adunării și a scăderii și tabla înmulțirii, dar de la aia cu șase încolo trebuie să îmi dați timp de gândire. La tabla împărțirii nu mă bag. 

De la fizică mai știu doar legea lui Arhimede, de care îmi amintesc de câte ori mă introduc în cada plină cu fluid cu spumă, și mă gândesc intelectual cum corpul meu ar trebui împins de jos în sus pe verticală cu o forță egală cu cea a volumului de fluid, dar de fapt mie îmi trebuie macara să ies de acolo, că nu mă  împinge nimic, moleșită cum sunt de la fluidul fierbinte ca focul, că așa îmi place mie baia, să frigă.  

De la chimie mai știu doar formula apei, de care nu mă întreabă nimeni niciodată, nici măcar la pub quiz. Cele mai multe lucruri mi le amintesc din școala generală. Cred că atunci mintea mea a absorbit cea mai multă informație, cu drag și interes, că nu eram încă sictirită de profi mai plictisiți ca noi.

În școala generală, cred că în clasa a șaptea sau a opta, nu mai țin minte când am făcut anatomia, am învățat despre aparatul reproducător de la o profesoară timorată, segregați în două grupe, băieți și fete, într-o hlizeală totală. Nouă, fetelor nu ni s-a spus nimic despre băieți, și despre noi am învățat că avem vulvă și vagin dar nu am înțeles care este care, că mai avem și himen, că avem ovare si uter și că ne vine menstruația o dată pe lună. Nu ni s-a spus ce este aia menstruație, de exemplu, adică din ce este formată, sau cât timp durează. 

Despre băieți am citit în manualul de anatomie că au testicule și prepuț și o colegă care avea un frate mi-a spus că prepuțul este un fel de himen masculin, dar ei și-l rup când se masturbează, deci ei își pierd virginitatea singuri. Am mai citit că au și poluții nocturne, care nu am înțeles ce sunt. 

Ce am remarcat din cartea de anatomie și din discuțiile cu colegii de clasă, a fost că masturbarea era o activitate exclusiv masculină, acceptată și discutată de toată lumea. Am dedus că fetele nu se masturbează. Mai târziu, am dedus că este rușinos ca fetele să se masturbeze. Am întrebat ani de zile, la diferite vârste și în diverse medii, și niciodată, nicio prietenă d-ale mele nu a recunoscut că se masturbează. 

Mi-a venit mentruația la 12 ani. Purtam o fustă roz și mă jucam afară, cu păpușile. M-am aplecat pe ciuci și am văzut chiloții pătați. Știam că mentruația există, că vine o dată pe lună, dar credeam că vine și gata. Nu îmi spusese nimeni că o să sângerez din vagin/vulvă, ce-o fi fost aia, că părerile erau împărțite între colege, o săptămână întreagă. Așa că am mers în casă, am schimbat chiloții și m-am întors la păpușile mele. În câteva ore râdeau toți copiii de la bloc de mine. Fusta mea roz avea pete de sânge la spate.

Seara i-am spus maică-mii, care a găsit de cuviință să plângă mai întâi de toate, că am devenit femeie, apoi să mă avertizeze că virginitatea e comoara mea, singurul meu avut, și că de atunci încolo băieții vor vrea să mi-o fure ca să își bată joc de mine. Mi-a spus că noaptea nu îmi curge sânge (țeapă, am înroșit cearșaful) și a doua zi mi-a dat un șomoldoc de vată atât de mare, că nici nu mă puteam mișca. Și mult timp de atunci incolo nu mi-a dat voie să îmi spăl părul cât timp dura menstruația. La școala eram fata care nu putea merge din cauza cantității imense de vată dintre picioare, cu părul jegos. Existau tampoane, dar refuza să îmi cumpere, că eram săraci. 

Taică-meu mi-a spus scurt pe doi că dacă vin acasă gravidă mă omoară. La fel și dacă fumez sau dacă îmi fac tatuaj. La câtă bătaie îmi dădea pentru cele mai absurde chestii, l-am crezut. Maică-mea mi-a spus că dacă rămân gravidă, măcar să-i spun să mă ducă la avort, să nu-i fac de rușine cu un copil din flori.

Și uite așa mi-am început eu viața de femeie, cu aceste informații și sfaturi prețioase.

La școală, băieții habar nu aveau de nimic. S-ar fi pupat cu fetele și ne puneau mâinile pe ici pe colo, ca niște ghiolbani needucați. Făceau glume proaste cu fetele care erau nedezvoltate. De exemplu mie îmi ziceau că nu pot să fac cancer la sân că n-am sâni. Ignoranță pe toate planurile.


Revistele "Bravo" m-au mai luminat puțin. Am aflat câteva ceva despre metodele contraceptive, dar tot nu eram foarte convinsă că sexul este ceva pozitiv. Și în "Bravo" am văzut poze cu penisuri și cu vulve. Și da, am învățat diferența dintre vulvă și vagin. Și am luat bătaie de la maică-mea când mi-a găsit revista "de prostii", după care m-a spus lui taică-meu, care mi-a mai tras și el o mamă de bătaie, că "mă mânca în cur", cică. Aveam vreo 13-14 ani. 

Drept urmare, am făcut prima dată sex abia la douăzeci de ani. În primul rând nu aveam încredere în băieți, în al doilea rând, deși începusem să cred că treaba cu virginitatea la nuntă e o mare porcărie, nu îmi ieșea din cap ce îmi spusese maică-mea, că n-o să mă ia nimeni dacă nu eram intactă. Nu îmi era totul clar, de fapt nu îmi era nimic clar în ce privește sexul, dar știam de prezervative și nu-mi mai era frică de taică-meu. În ce privește avortul, soluția maică-mii, îmi era foarte clar că nu doream să ajung acolo.

Prima dată a fost un dezastru și oricum bine că nu a fost noaptea nunții, că mă dădea ăla înapoi, că nu am înroșit cearșaful. Nu mi-a curs pic de sânge. Mi-am căutat virginitatea, bunul meu cel mai de preț, prin tot patul. Nu am găsit nimic. 

Sexul nu mi-a plăcut mult timp. Chiar mă întrebam care era faza, de ce era atât de popular. Aveam un iubit, așa că am continuat să fac, dar fără mare convingere. A durat ani până am înțeles cum trebuie să fie și până mi-am învățat corpul. În toți acești ani, dar și după aceea, am auzit grozăvii imense de la băieți. Unele grozăvii mi-au fost spuse mie, cea mai memorabilă fiind: "Cum nu faci sex în trei? Toată lumea face!" L-am lăsat pe om să își facă sexul lui uzual în trei cu altele, cu mine nu a făcut nici în doi. Sau: Nu fi prostuță, nu ne trebuie prezervativ". Sau: "Toate femeile fac sex oral/sex anal. Numai tu nu vrei să faci?" Sau: "Băieții nu fac sex oral de obicei." Sau: "Este vina ta că nu ai orgasm, ai o problemă."

Chiar am crezut că am o problemă, că cinci sau șase ani nu am avut orgasm și din câte înțelesesem de la prietenele mele, nimeni nu avea, că fetele nu au așa ceva, Acum știu că fiecare femeie poate avea, dacă totul este făcut cum trebuie. 

Cum mi-ar fi plăcut să se întâmple lucrurile:

Acasă

În primul rând, taică-meu să nu fie o bestie violentă și alcoolică care să ne trateze pe noi și pe maică-mea ca pe animale. Cred că aș fi ales niște băieți mai breji dacă nu aș fi avut acest model la bază.

În al doilea rând, maică-mea să mă învețe ce e aia menstruație, dar probabil ca nici ea nu a știut. Și să îmi cumpere tampoane și să mă lase să îmi spăl părul, și să nu îmi spună că virginitatea e tot avutul meu. Să îmi spună că eu, ca persoană, și mintea mea, sunt avutul meu, și asta trebuie să cultiv și să protejez. Să nu îmi spună că băieții vor doar să profite de mine, ca să nu îmi petrec viața în alertă, să nu se folosească bărbații de mine. Să îmi spună că băieții mă vor plăcea, pentru că sunt drăguță și deșteaptă, dar că eu trebuie să aleg pe cel care se poartă cel mai frumos cu mine.

În al treilea rând, taică-meu să nu mă amenințe cu omorul dacă rămân gravidă și maică-mea să nu îmi spună că un copil din flori e o rușine. Practic, să nu mi se spună că sexul e periculos și rușinos. În schimb, să mă învețe respectul de sine ca să cresc convinsă că merit numai băieți și mai târziu bărbați minunați, care să îmi respecte limitele și să nu încerce să se culce cu mine fără prezervativ, sau să mă facă proastă dacă insist asupra prezervativului.

La școală

Să facem lecții cu cineva competent, cu toată clasa prezentă. Să ni se vorbească despre anatomia aparatului reproducător, despre cum se formează menstruația, ovulele, sperma, despre contracepție, despre bolile cu transmitere sexuală, despre consimțământ, despre tipurile de sex, despre orgasm, despre plăcere, despre zonele erogene, și la fete, și la băieți, despre libertatea de a alege.

Indiferent că habar nu au ce fac, adolescenții fac sex. De curiozitate, pentru că sunt supuși presiunii, pentru că vor să își sfideze părinții. Sexul este un act firesc, care este plăcut și benefic pentru toate părțile implicate dacă este făcut din proprie voință, fără frică și fără rușine.

Frica și rușinea sunt sentimente complexe care dau naștere la foarte multe dificultăți de ordin emoțional pe tot parcursul vieții, și care sunt depășite cu greu. În loc să cultivăm frica și rușinea, hai să cultivăm informația. 

Hai să învățăm băieții că responsabilitatea contracepției le revine și lor, că nu, o mică pastilă de a doua zi, nu e mai bună decât un prezervativ, să îi învățăm anatomia vulvei și a vaginului, poziția clitorisului, importanța preludiului, să nu termine primii, și mai ales, să ceară consimțământul, care apropo, poate fi retras în timpul actului sexual. Hai să învățăm băieții că numărul de parteneri sexuali ai unei fete nu este treaba lor, să nu mai întrebe ca ghiolbanii: dar cu câți ai mai fost înaintea mea, pisi? Hai să învățăm băieții că actul sexual nu li se cuvine, că de fapt este o favoare, că până la urmă, decizia de a fi acceptați ca parteneri sexuali le aparține fetelor. 

Hai să învățăm fetele cum arată un penis, cum se pune un prezervativ, să nu se simtă prost dacă pe parcurs se răzgândesc și îl lasă pe băiat cu coaiele umflate, că nu a murit nimeni de la coaie umflate, e ok, o să își revină. Să le învățăm că nu trebuie să accepte orice, dacă ele nu vor, că nu, nu toată lumea face sex anal sau oral sau sex în trei, și că dacă sunt șantajate că vor fi părăsite dacă nu fac anumite chestii, să aleagă să fie părăsite. Dar, că în același timp, să le învățăm că nimic legat de sex nu este rușinos, dacă este consensual. Hai să învățăm fetele că nu există o regulă în ce privește sexul, că pot face la prima întâlnire sau la a o suta întîlnire, important e să facă când vor ele, că pot face sex cu un băiat toată viața sau cu un băiat pe săptămână, că masturbarea nu este rușinoasă, că lor și numai lor le aparține corpul lor, și pot face ce doresc cu corpul lor și dacă aleg să nu facă sex, nu înseamnă că sunt sălbatice, iar dacă aleg să facă sex nu înseamnă că sunt curve. Și să le mai învățăm că nu trebuie să dea nimănui socoteală despre numărul de parteneri, numărul de avorturi sau despre decizia de a face sau a nu face copii. 

Hai să creștem femei stăpâne pe corpul și pe viața lor și bărbați care respectă corpul și viața unei femei. Hai să creștem oameni care să știe ce e ala sex, cum se face și cât de mișto poate să fie dacă e făcut cum trebuie.

Două articole din Huffington Post despre educația sexuală aici și aici





1 comment:

Unknown said...

SALUTĂRI PUBLICULUI !!!

Sunteți binevenit la soluția Dr. Ajayi acasă unde totul este posibil, ați fost divorțat de soțul sau soția dvs. și ați dori să vă întoarceți EX?
Relația dvs. nu funcționează așa cum ar trebui și aveți nevoie de o soluție permanentă la relația dvs. sau de orice altă problemă?
Vrei vraja să câștigi un proces în instanță?
soarta pentru câștigurile la loterie și jocuri de noroc?
Suferi de vreo boală și ai nevoie de un vindecător sau de un leac?
Ești singur și vrei un suflet pereche?
Vrajă pentru a câștiga un contract mare?
AI NEVOIE DE UN FERM BUN DE NOROC?

Apelați și Whatsapp +2347084887094
viber: +2347084887094
E-mail: drajayi1990@gmail.com

Dr. Ajayi m-a ajutat să mă împac cu frumoasa mea soție după aproape 15 luni de separare, am crezut mai întâi că nu va funcționa, dar astăzi sunt o mărturie vie a marii sale puteri și este un bărbat autentic.