Pages

Wednesday, March 20, 2013

Recenzie "Relaţii exuale"

Am sentimente amestecate faţă de “Relaţii exuale. Am citit-o într-una dintre zilele în care am fost bolnavă şi nu mi-a priit nimic, poate că este şi acesta un motiv pentru care nu prea mi-a plăcut.

Pe scurt, firul narativ se învârte în jurul poveştii de iubire dintre Lasse şi Tess, aflaţi într-o relaţie de şapte ani. De doi ani însă, nu mai întreţin relaţii sexuale deşi sentimentele dintre ei sunt totuşi calde şi puternice. Cei doi au crescut separat, în loc să crească împreună şi asta a provocat prăpastia dintre ei.

Îmi place cum este radiografiat acest conflict, mai mult din perspectiva lui Lasse, decât al lui Tess. Îmi place cum este surprins personajul în descrierea acestei relaţii muribunde.

Dar, din punctul meu de vedere povestea devine nerealistă de la un anumit punct. Autorul pare să idealizeze iubirea, dar exagerează şi dă într-o dulceaţă aproape grotească.

În primul rând, mă îndoiesc că un cuplu de tineri frumoşi şi activi sexual, petrec doi ani de relaţie fără sa facă sex şi fără ca unul dintre ei să aducă problema în discuţie. Apoi, discutată sau nediscutată, lipsa relaţiilor sexuale generează frustrări care ulterior duc la conflicte. Nu şi în această poveste. Cei doi trăiesc de doi ani iubindu-se nespus, nediscutând despre lipsa sexului din viaţa lor de cuplu şi neînşelându-se unul pe celălalt.

Şi să zicem că aş fi trecut peste asta dacă nu ar fi urmat despărţirea. Deci, după ce în final au discuţia urmată de separare, evident, cei doi îşi continuă relaţia în acelaşi fel: se văd, se sărută, se alintă, dorm împreună. Nici o diferenţă faţă de viaţa pe care o duceau înainte de despărţire. Mai mult, hotărăsc să facă o petrecere de despărţire la care să fie invitaţi toţi cunoscuţii lor, iar la această petrecere ei se comportă ca doi îndrăgostiţi. Cum spuneam, idealizarea iubirii merge prea departe pentru gustul meu.

Personajul meu preferat este unul secundar, mai precis tatăl lui Lasse, care trăieşte frumos şi moare demn. Relaţia lui Lasse cu familia sa şi cu prietenii săi reprezintă cea mai frumoasă parte a romanului, după părerea mea.

Lasse este pierdut şi din punct de vedere profesional. Este urmărită agonia lui în lumea în declin a stand-up-ului, unde el nu îşi mai găseşte locul. Pentru că tatăl său este pe moarte, el doreşte să îi păstreze amintirea vie şi face un material cu vorbele de duh ale părintelui său. Este un material care lasă audienţa zâmbind duios, nu râzând în hohote iar pe Lasse îl face să îşi iubească iar meseria. Acesta este un moment de cotitură în cariera sa, el hotărând să renunţe la stand up comedy şi să se apuce de sit down comedy. De fapt, autorul romanului este inventatorul acestui tip de comedie, numit sit down comedy.

Una peste alta, am mai avut o problemă şi cu traducerea romanului. Traducătorul a abuzat de cuvintele “nenică” şi “nema” care nu sunt foarte utilizate în limba română, poate de aceea mi-au zgâriat retina. În roman se foloseşte un limbaj colocvial, ce-i drept, dar eu una, nu cunosc pe nimeni care să folosească “nenică”. Cred că “frate” ar fi fost mai potrivit. Părerea mea!

Mi-ar plăcea să citesc şi alte cărţi scrise de Michel Birbaek, că încă nu sunt edificată în privinţa lui. În ce priveşte  „Relaţii exuale”, o recomand, totuşi. E o lectură destul de lungă, peste 400 de pagini şi deşi în ansamblul ei nu mi se pare o carte extraordinară, unele bucăţi mi-au mers la suflet. 

Notă: Aceasta este cea de-a doua recenzie scrisă pentru campania vALLuntariniţiată de Grupul Editorial ALL, cu sprijinul ROMSILVA. Pentru fiecare cincisprezece comentarii, Romsilva plantează un copac. Recenzia precedentă a strâns deja nouăsprezece comentarii. Ce ziceţi, mă ajutaţi să plantăm cel puţin doi copaci? :)

P.S. Toţi cei care aţi comentat la recenzia precedentă sau veţi comenta la aceasta, veţi fi adăugaţi în blogroll-ul meu, în semn de mulţumire că mă ajutaţi să plantez copaci :)

55 comments:

Laura said...

Am sentimente amestecate legate de aceasta carte, pe de o parte imi doresc sa o citesc sa vad cum a conturat autorul personajele, ce personalitate au, ce fac ei majoritatea timpului, si pe de o parte nu imi doresc sa fiu dezamagita...

mihaela said...

On Broadway: nu cred ca m-as apuca de cartea asta, ca nu prea ma convinge ideea .
Off Broadway :la dracu' cum am ratat io sansa sa intru in blogroll la tine :P
Off off Broadway : io trebuia sa scriu Dracu '? Asa pentru egalitate de tratament intre diversele religii ?

Adriana said...

Ciudata rau povestea asta... cel putin pentru mine... de neinteles :D

Radu said...

Pare interesantă cartea, dar totuși ei erau într-o relație de atâția ani, de doi ani nu au avut contact sexual și erau tot împreună FĂRĂ să fie căsătoriți? Ciudat.. chiar nerealist aș putea spune.

În altă ordine de idei: ai uitat să pui link spre carte, deci recenzia nu este valabilă, conform regulamentului. Te rog corectează, ai aici un link: http://www.all.ro/colectia_literatura-universala/relatii-exuale.html. Nu am să mă scuz că sunt critic, așa mi-e firea. Încerc doar să ajut. Toate cele bune! Spor la plantat!

cotos said...

Daca timp de 2 ani nu mai faci sex cu persoana de langa tine e timpul sa treci mai departe. Din descrierea ta mie unul imi pare intereasanta cartea.

Gigi Kant said...

De fapt, Romsilva ar trebui să le ceară recenzorilor să facă opera analizată de căcatul căcatului, ca nimănui dintre cei care citesc recenzia să nu-i dea prin cap să cumpere cartea tipărită pe hârtie fabricată din copaci.

Lavinia said...

Pe tine nu te vreau in blogroll ca imi faci concurenta:)))) Mi-e ca daca te vad cititorii mei, se muta la tine si raman singura si neconsolata pe aici:))) Si da, te rog sa scrii Dracu. Nu vreau sa imi pun satanistii in cap. Cu ortodocsii o mai scot la capat, dar cu satanistii presimt probleme.

Lavinia said...

Partea cu iubirea in ciuda lipsei relatiilor sexuale e de neinteles si pentru mine:))))

Lavinia said...

Aoleeeeuuuu, bine ca zisesi! Asa imi trebuie daca citesc regulamentul in diagonala:)))) Gata, rectific, multam de precizare:)) Critici din astea sa tot primesc, zau asa!

Lavinia said...

Doamne, da de ce sa astepti doi ani sa treci mai departe???? :)))

Lavinia said...

Cica hartia din care sunt facute cartile nu ar fi fabricata din copaci. Asa imi zicea cineva pe aici pe blog. Eu sper ca se fac din hartie reciclata.

Cristina's World said...

Complicata poveste :)
Bafta la strans comentarii!

Kathy Bates said...

"În primul rând, mă îndoiesc că un cuplu de tineri frumoşi şi activi sexual, petrec doi ani de relaţie fără sa facă sex şi fără ca unul dintre ei să aducă problema în discuţie. Apoi, discutată sau nediscutată, lipsa relaţiilor sexuale generează frustrări care ulterior duc la conflicte."

Depinde ce se înţelege prin "activi sexual".

Foarte mulţi oameni sunt dezinteresaţi de sex - nu de sex "cu cineva anume" (adică să nu le placă figura celui în cauză), ci de sex, ca atare. O fac "fiindcă suntem împreună", "fiindcă avem o relaţie", sau "fiindcă aşa trebuie" sau din orice alt motiv, dar nu sunt capabili să spună pur şi simplu "acum vreau sex" ca şi cum ar spune "vreau o prăjitură".

Ori dacă niciunul din parteneri nu îi cere celuilalt, deci aceste argument pică, "împreună" / "într-o relaţie" sunt oricum, deci pică şi argumentul ăsta, de reprodus nu vor să se reproducă, deci nici ăsta nu e un argument valabil, nu prea văd ce motivaţie ar avea să o facă.

Fenomenul "ciudat şi de neînţeles" e de fapt 100% logic.

vienela said...

Aveam o vecina care ne povestea ca a dormit langa iubitul ei doua luni fara sa faca nimic. Bine-nteles ca toti baietii din bloc o intrebau daca iubitul nu e cumva pe invers, daca se uita la ea si se inchina ca la icoane... :))
Nu prea cred eu in relatiile in care partenerii se poarta ca fratii, dar ce stiu eu... Poate chiar exista... :))

Anonymous said...

Hmm, ciudată poveste... Da' nu înţeleg: dacă tot nu îi deranja stadiul în care ajunsese relaţia, de ce s-au mai despărţit? Şi după doi ani?
Spor la copaci!

Adriana Dinu said...

Pe mine m-ai convins. Aș vrea să citesc așa ceva!

cotos said...

Poi nici eu nu inteleg dc sa astepti atat, dar daca tot ai asteptat, treci frate mai departe, gata tot...

Raluca L.C. said...

Pare o carte foarte interesanta. Citindu-ti recenzia mi-am pus niste intrebari si mi-ar placea sa o citesc si eu.
Spor la plantat pomisori!

Unknown said...

In iubire ...se face si dragoste ..fara asta ..nu e complt ...ciudata poveste ...as citi asa ceva

Lavinia said...

Eu am vorbit din punctul meu de vedere. Sunt sigura ca punctele de vedere asupra relatiilor sexuale in cuplu difera de la individ la individ, in functie de interesul pentru sex, asa cum spui tu. Pentru mine, o relatie de cuplu trebuie sa implice sex, altfel nu vad diferenta dintre o relatie de cuplu si o relatie de prietenie.

Lavinia said...

Mersi de ajutor, Cristina:)

Lavinia said...

Stiu relatii in care cei doi nu mai fac sex dar unul dintre cei doi e nemultumit de situatie. Sexul diferentiaza relatia de cuplu de relatia de prietenie, din punctul meu de vedere. Dar ma rog, asa cum spui si tu, ce stim noi:))

Lavinia said...

Pai pentru ca ii deranja, dar nu vorbeau despre asta. Culmea e ca se si iubeau. Asta mi se pare nerealist. Daca te deranjeaza si nu vorbesti, este clar ca acumulezi frustrari. In acest caz, iubirea moare. Dar nu si in aceasta carte:))

Lavinia said...

A, da? Pai comanda la editura All:)) Mersi de ajutor, Adriana:)

Lavinia said...

Multumesc pentru ajutor, Raluca. Da, cartea te lasa cu niste intrebari, ce-i drept:)

Lavinia said...

Un cuplu care nu face dragoste nu mai este cuplu. Sunt doar prieteni, amici. Cel putin asa vad eu situatia.

Anonymous said...

Iubirea mai presus de orice, nu?! My ass (taie asta, daca nu merge aici :))) ), fara sex nu se poate. Hai, cateva luni, dar dupa... Macar un amant / o amanta ceva! Duamnii, iar ma minunez cat de romantica pot fi!

Natural said...

Nenica, uite si comentariul meu. In zona in care traiesc eu, Oltenia, se foloseste destul de des termenul "nenica". Si "nema", in diverse combinatii gen "nema problema". Influente de la vecinii sarbi si bulgari :) E bine ca nu e unanimitate pe subiectul cartii, mai ales ca asa se strang comentariile. Spor plantator!

Lavinia said...

Daca nu vreau sex, stau singura, nu ma mai complic cu o relatie. Na, ca sunt mai romantica decat tine, hahahaha

Lavinia said...

In Oltenia mea zicem vere :)) Nenica nu am auzit. Nema am mai auzit, dar foarte rar.

Kathy Bates said...

Faptul că insişti asupra unui anumit cuvânt confirmă ceea ce am vrut să spun.

Lavinia said...

Ok:)

Lavinia said...

Poti sa incerci, una peste alta, e o lectura interesanta:)

Kathy Bates said...

Era puţin evident şi de care cuvânt vorbesc, nu?.. :)

Lavinia said...

Nu:)

Kathy Bates said...

Un cuvânt care se repetă de 4 ori în cele 4 rânduri în care "sex(****)" apare numai de 3 ori.

Lavinia said...

Relatie? :)))

bucuros said...

nu o sa o citesc, dar din ce ai zis pare interesanta.
nu cred ca mi-ar placea, iar chestia asta cu 2 ani impreuna si fara sex e putin cam trist.

Mihaela Alexandrescu said...

Nu mi-a placut cartea asta prea mult. M-am plictisit destul de tare desi la inceput eram mega entuziasmata de subiect. Nu pot sa spun ca nu o recomand, pune destule probleme interesante insa nu e genul meu.

Mihaela Pojogu said...

e cam greu ca lucrurile sa fie roz, iubire dar fara cea fizica.. iti impartasesc parerea :)

amiralul said...

cand rostesti cuvantul CARTE ma apuca somnul :)) nu mi-a placut niciodata sa citesc

Unknown said...

Am citit si eu recenzia. Mi se pare foarte interesant ca e multa critica in recenzie. Ceea ce e de bine fiindca eram convinsa ca nu toate cartile sunt cele mai cele. Eu am avut noroc de doua carti bune dar stii cat am ales? Vreo 3 zile :))
Revin... Am sa spun ca poate cei doi ani sunt putin exagerati dar exista situatii si situatii. Eu, de pilda, inteleg. Cand iubesti pe cineva orice este posibil. Chiar sa duci o viata de frate-sora. Cum la fel de bine, despartindu-te de cineva pe care inca il iubesti, sa nu poti sa ai cu nimeni relatii intime. Timp de ani de zile. Orice e posibil. Presupun ca la baza cartii sta un exemplu din viata reala, niciun scriitor nu scrie ceva fara sa aiba un "model", ca sa zic asa. :)
Cat despre anumite scaderi ale romanului...exista in oricare roman. Si la mine, in ultimul, exista o scena care mi s-a parut destul de nepotrivita. In rest, aproape impecabil totul. Aproape. :) Subiectul insa face toti banii si il salveaza de orice scaderi.

Ma bucur ca am ajuns sa comentez pentru ca n-am prea mult timp si pentru ca am avut mari probleme cu net-ul inca de azi-noapte.
O seara buna! :)

Anonymous said...

Un cuplu in care s-a intimplat ceva, la un moment dat. Interesanta, ciudata, aproape ireala poveste insa care poate fi la fel de reala ca oricare alta.
Faina recenzie! Bafta in campanie!

Lavinia said...
This comment has been removed by the author.
Lavinia said...

Cam trist si putin nerealist. Multumesc pentru comentariu:)

Lavinia said...

In aceeasi situatie am fost si eu. Entuziasmata la inceput, apoi, cu fiecare pagina imi scadea entuziasmul.

Lavinia said...

Multumesc mult pentru comentariu:)

Lavinia said...

Somn usor:) Mersi pentru comentariu, totusi, a fost pentru o cauza buna:)

Lavinia said...

Si eu ma bucur tare mult ca ai comentat, pe de o parte pentru ca m-ai ajutat sa plantez, pe de alta parte pentru ca ai comentat atat de frumos si exhaustiv :)

Lavinia said...

Multumesc frumos pentru comentariu.

Oana said...

Cam tarziu ca sa ajute la plantarea copacilor, adevarat, dar mi-a placut foarte mult cartea asta si nu m-am putut abtine sa nu scriu. Si mie mi s-a parut un pic nerealista abstinenta celor doi, dar in acelasi timp am inteles-o. In sensul ca, mie mi se parea ca intre ei era deja o relatie de frati, cu multa dragoste, dar nu si atractie - si le era greu sa se rupa unul de altul. Carierele lor mergeau in sens opus si el mai era si distrus de ceea ce i se intampla tatalui sau.
Mi-au frant sufletul fragmentele de final legate de boala tatalui lui Lasse si moartea lui.
Per total, la mine a fost peste asteptari cartea, chit ca nu prea are legatura cu realitatea in care traiesc eu.

Lavinia said...

Tatal lui Lasse a fost personajul meu preferat. A fost foarte bine construit si nuantat. Multumesc pentru comentariu:)

Natural said...

Vere e in olteneasca internationala :) Nenica e mai de-al locului si nu peste tot :)

Laurentiu said...

Nu cred ca-i de mine, dar s-ar putea sa fie o idee de cadou extrem de buna!

Anonymous said...

Iti place sexul?Daca nu apeleaza la mine ai o sa il iubesti.