Azi l-am cunoscut
pe Alexander Balanescu. Dacă ar trebui să îl descriu într-un singur cuvânt, aş
spune că Alexander Balanescu este un om senin. În mai multe cuvinte, Alexander
Balanescu este un om calm, relaxat, pare împăcat cu el însuşi şi cu lumea întreagă şi
emană energia omului care îşi trăieşte visul, care face exact ceea ce trebuie
să facă, care şi-a găsit rostul, menirea, drumul. Sunt atât de rari oamenii
aceştia. De câte ori îmi iese câte unul în cale, îl privesc cu drag, cu invidie
şi cu speranţa că într-o bună zi voi avea şi eu lumina asta potolită în ochi,
liniştea asta preţioasă pe faţă.
Dar cine este
Alexander Balanescu? Pe scurt, este un compozitor şi un violonist de avangardă
de origine română, stabilit la
Londra. În anul 1987 a fondat Balanescu Quartet, devenind
celebru pe plan internaţional datorită originalităţii compoziţiilor sale şi a
stilului interpretativ. Cvartetul îmbină în mod eclectic genuri extrem de
diferite, muzica promovată fiind deosebit de accesibilă publicului larg.
Balanescu Quartet a realizat mai multe albume de studio. Alexander Balanescu a
compus, printre altele, muzica de film pentru producţia regizorului american
Philip Haas, Angels and Insects dar şi pentru pelicula regizorului român
Cătălin Mitulescu, Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii.
Nu am ştiut de
existenţa lui Balanescu până acum câteva săptămâni, când Alin mi-a spus despre concertul său de Filarmonica Oltenia, din 13 februarie. Mi-a trimis şi câteva link-uri să mă
edific şi sincer, mi-a luat doiar trei-patru melodii ca să devin fană.
Azi am fost la
conferinţa de presă şi nu am intenţionat să îl întreb nimic. Am vrut doar să-l ascult vorbind. Vorbeşte molcom şi egal, poate pentru că
îi este greu să aleagă cuvintele, după mulţi de ani de locuit în străinătate.
Întrebarea arzătoare a jurnaliştilor a fost cum de a ajuns să cânte la Filarmonica Oltenia. O
întrebare justă, având în vedere că la Craiova nu se întâmplă aproape niciodată nimic şi
că în general, marile nume nu prea poposesc pe la noi prin urbe.
Se pare că
meritul îi aparţine noului manager, Vlad Drăgulescu, care a ştiut ce să îi
propună şi cum să îi propună lui Balanescu. Ca să-l citez pe artist “colaborarea
aceasta are doar început, încă nu are un sfârşit”. Se pare că în mai urmează un
nou concert şi pentru toamnă, Alexander Balanescu pregăteşte o compoziţie nouă
în care să îi implice pe membrii orchestrei ca solişti.
De asemenea este
posibil să îl vedem şi în cadrul festivalului Maria Tănase, se
poartă deja discuţii în acest sens. Ar fi o colaborare mai mult decât potrivită, având în vedere că
Maria Tănase, pe care o descrie ca fiind “o voce mare a secolului XX, uluitoare,
cu o arie de exprimare vocală de la cabaret la operă”, este o influenţă puternică în muzica lui
Balanescu, acesta dedicându-i marii cântăreţe un întreg album, Maria T., apărut
în 2005. Spectacolul Maria T. este descris de Balanescu ca fiind un spectacol
multimedia, realizat cu ajutorul lui Klaus Obermaier, care a prelucrat
imaginile găsite de Balanescu la studiorile din Buftea, inspirându-se
puternic şi din estetica folclorului românesc.
Alexander
Balanescu este un exemplu edificator al creativităţii în exil, când dorul de
casă se preschimbă în artă, când actul artistic este singura cale care te mai poate duce acasă. De aceea creaţiile sale au puternice rădăcini româneşti şi aşa cum spune el,
spectacolele susţinute în România sunt fireşti, pentru că îşi doreşte o reconectare
la cultura românească, după aproape douăzeci de ani de absenţă.
Sunt cunoscute colaborările sale cu Ada Milea, despre care ne-a povestit cu căldură, în cuvinte
puţine şi frumoase. Spune că de la Ada a învăţat să lucreze
muzică şi text, ceea ce îi este de mare folos în spectacolele sale de teatru şi
a promis că va încerca să ne aducă la
Craiova unul dintre spectacolele lor. Noi aştepăm cu drag.
Apropo de teatru,
începând de luna aceasta, îl puteţi vedea pe Alexander Balanescu la Bucureşti , în Însemnărileunui nebun după Gogol. Citez din Observator cultural: "În Însemnările unui
nebun de N.V. Gogol,
respectînd pînă la veneraţie textul, Alexandru Bălănescu a acceptat să fie
alter ego-ul lui Marius Manole, încercînd să îi dea cît mai bine replica, atît
muzical, cît şi vorbit. Iar actorul şi-a construit un text uneori atît de...
cîntat, încît ritmul vorbirii, chiar şi cel
al răsuflării urmăreau cu exactitate ritmul muzicii."
Am plecat de la
conferinţa de presă entuziasmată, nerăbdătoare să vină mâine mai repede, să
merg la concert, să văd cum sună Bach-ul lui, hotărâtă să ascult din nou Maria
Tănase, să văd ce e cu Enescu, pentru că Balanescu îl consideră un geniu
muzical, situat în imediata apropiere a lui Mozart. Şi îl cred. Dar vreau să învăţ mai multe. Pentru că asta face Alexander
Balanescu, atrage publicul tânăr spre muzica "grea". făcând-o accesibilă prin interpretarea sa originală şi modernă, dorinţa lui fiind să educe muzical copiii, adolescenţii, tinerii în general pentru că ei reprezintă publicul de mâine.
Este o iniţiativă
generoasă şi de succes până acum, în Bucureşti, cel puţin. Sunt curioasă ce
impact va avea această premieră la Craiova, premieră care pentru Balanescu
înseamnă, după spusele lui, mai mult o ocazie de a face cunoştinţă cu orchestra
Filarmonicii Oltenia. Va interpreta din Bach, pe care îl consideră “un jazzman al timpurilor sale” şi câteva compoziţii proprii.
Eu una, abia aştept. Până una alta, vă las cu Alexander Balanescu şi muza lui, Maria T.
LATER EDIT:
Aseară am fost la concert. Un solo de vioară. Nu am mai ascultat niciodată un solo de vioară. Habar nu aveam că o vioară poate să scoată atâtea sunete minunate. Am plecat de la concert cu sufletul mai liniştit şi cu zâmbetul pe buze.
Au fost locuri goale în sală, deşi biletul a fost 15 lei. Sâmbata trecută am fost într-un club unde intrarea a fost tot 15 lei. A fost plin. Nu înţeleg, dar în sfârşit...
Balanescu a ieşit pentru bis. În timp ce el cânta, mulţi tineri părăseau sala. Mi s-a părut un gest de imensă lipsă de politeţe. Nu comentez, sunt doar tristă că tânăra generaţie duce lipsa unor repere esenţiale.
LATER EDIT:
Aseară am fost la concert. Un solo de vioară. Nu am mai ascultat niciodată un solo de vioară. Habar nu aveam că o vioară poate să scoată atâtea sunete minunate. Am plecat de la concert cu sufletul mai liniştit şi cu zâmbetul pe buze.
Au fost locuri goale în sală, deşi biletul a fost 15 lei. Sâmbata trecută am fost într-un club unde intrarea a fost tot 15 lei. A fost plin. Nu înţeleg, dar în sfârşit...
Balanescu a ieşit pentru bis. În timp ce el cânta, mulţi tineri părăseau sala. Mi s-a părut un gest de imensă lipsă de politeţe. Nu comentez, sunt doar tristă că tânăra generaţie duce lipsa unor repere esenţiale.
11 comments:
Esti o norocoasa ca ai ocazia sa intalnesti astfel de oameni... Te invidiez...in sensul bun al cuvantului...:)
Foarte tare..Ma bucur sa vad ca se mai intampla cate o chestie culturala si prin provincie, nu doar in capitala...
Si mie mi-a fost drag ca am putut participa la conferinta de presa, avand in vedere ca nu prea aveam ce cauta acolo, nefiind jurnalista. Am avut noroc. Artistii au o energie aparte, imi place compania lor si sa-i ascult vorbind:)
Da, noroc cu managerul ăsta nou. Are varsta mea, 32 de ani, se vede ca are alta deschidere, sper sa mai ramana pe post o vreme, poate face sa se intample si alte chestii interesante.
Ce post inspirațional! Rar, în zilele noastre, mai găsim ceva care să ne capteze într-atât atenția și să ne suscite admirația. Nu știu cine este acest Alexander Balanescu, dar cu siguranță, am să aflu. Pentru început, am dat play la Balanescu Quartet-Turning Wheels!
Mulțumesc pentru ocazia aceasta!
Tare mult imi place sa citesc astfel de articole, in care totul este calm, frumos, curat! Nu am auzit de acest domn, dar mi-ai starnit curiozitatea de a afla mai multe despre el.
Cu mare drag :)
Da, ştiu să scriu şi articole frumoase :) Ma bucur ca te-am facut curioasa, sper sa iti placa muzica lui.
Superb Balanescu, am fost uluita cand l-am ascultat prima oara si am auzit cat de modern poate suna o vioara: http://www.youtube.com/watch?v=-N7CkQ2-398
Da, acelasi sentiment l-am avut si eu. Si mi-a placut enorm fericirea pe care o are pe față când cântă.
...
iar punctele sunt atât pentru muzica indescriptibil de frumoasă a domnului Bălănescu, cât și pentru comportamentul indescriptibil de dezamăgitor al celor care părăseau sala în timpul bisului.
Post a Comment